Min dagliga dos av mediciner

Jag som sagt har ju tagit en hel del mediciner denna graviditet....



Jag radar upp dem och ger mina kommentar och berättar vad dem har hjälpt till med.

Progesteron vaggisar; (vaginalt) ifrån vecka 4 tills vecka 13 (slutade precis med dem för snart en vecka sedan) Kommentar: Dem hjälper kroppen bilda progesteron som är ett natruligt hormon i kroppen, vissa kvinnor producerar för lite av detta hormon och kan därför få detta tillskott. Progesteron hjälper gulkroppen ge näring åt fostret/fostren innan moderkakan tar över runt vecka 12-13. Tog två tabletter om dagen en på morgonen och en på kvällen. Jobbigt med den medicinen var att det kunde rinna ut lite medicin som smält där inne haha så man var alltid tvungen att ha papper i trosan ;)



Fragmin sprutor; (I magen) ifrån vecka 4 och ska ta en spruta om dagen fram tills vecka 20 ungefär.
Du tar dem som sagt i magen en gång om dagen helst runt samma tidpunkt varje dag. De är blodförtunnade och skall motverka proppar som kan bildas i moderkakan eller navelsträngen. Också vanligt att ge till kvinnor som har haft upprepade missfall. Du kan även få innohep och det är ungefär samma sak.
Jobbigt med det är ju att du skall ge dig själv en spruta, sticka in en nål i magen men man vänjer sig.
Ibland har dock handen vägrat och du får en mentalblock och det går verkligen inte haha men tillslut efter lite bråkade med psyket så funkar det :D



Levaxin; (Oralt) ifrån vecka 6 ungefär, det är en medicin som man kan äta i olika stora doser emot sköldkörtelproblem. Jag hade ett värde på ca 2,2 och du bör ha under 2,0 för att bli gravid och lyckas behålla barnen så därför fick jag levaxin och käkar den lägsta dosen möjligt och det har hjälpt. Jag tror sist vi kollade mitt värde låg jag på runt under 1 :)



Mina vitaminer

Aco Kvinna; Vanliga vitamintabletter som jag tar en gång om dagen. Det började jag med redan innan jag blev gravid för det är bra att ta förebyggande.



Folsyra; Extra folsyra en tablett om dagen och det har jag också tagit innan jag blev gravid, det är också bra att ta i förbyggande syfte.




Så det är min dagliga dos av gottigheter :D

Har ni också erfarenhet av medicinering vid graviditet?


Kommentarer
Postat av: ENDENISE - a mama's story

inga erfarenheter alls men jag hoppas dom gör susen för dig och det verkar det ju göra :)) ♥

2012-04-11 @ 11:01:45
URL: http://endenise.se
Postat av: Monia - mamma till Tuvalie

jag behövde inte ta något mer än järntabletter från mitten av graviditeten..



Är ny läsare här, grattis som sjutton till tvillingarna i magen, guud va spännande! :D Undrar också; är alla dessa mediciner för att du har TVÅ i magen och att dom kräver mer? :)



Kram

2012-04-11 @ 12:00:08
URL: http://moniasundgrenjansson.blogg.se/
Postat av: jennie

Min bakrund är ganska så lik din faktiskt! Jag har tre missfall bakom mig och är nu gravid igen! fick denna gång progesteron och trombyl och imorgon går jag in i vecka 7 och ska på VUL. du kan följa mig på mig blogg:)

2012-04-11 @ 18:54:31
URL: http://langtanefterenliten.blogg.se/
Postat av: Maria- Mamma till Elvira

Jag har en ökad risk för proppar så tog fragmin två gånger om dagen hela graviditeten och även 6 veckor efter.

Så vet att det inte alltid är så kul :)

2012-04-11 @ 20:55:43
Postat av: Petra.tvillingmamma

Jobbigt med alla mediciner, men hjälper dom så är det ju guld värt!



från v 30 tror jag så tog jag en himla massa tabletter för att jag fick hepatos.

Tog även järntabletter för att mitt järnvärde var ganska lågt.. (som lägst låg det nog på 60 tror jag det var)



Men annat än det så tog jag inga mediciner =)

2012-04-12 @ 21:54:49
URL: http://petratvillingmamma.blogg.se/
Postat av: Carro - FOTO

Grattis till tvillingarna i magen! :) Kul att du har börjat blogga igen.

2012-04-18 @ 13:09:50
URL: http://nilssonphoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0