Genus - GALEN!!!!!!

Jag sitter här och har blivit provocerad.
 
Fuck ..they got me !
 
Exakt vad bloggare som provocerar vill, fånga in mig i deras lilla klibba nät för att bli provocerad och känna frustration.
 
Vad allt handlar om?

GENUS...självklart!
 
Stora debatten överallt i tidningar,reklam, bloggar och på föräldramöten.
Överallt kan du höra,läsa eller känna av denna debatt om hur vi föräldrar ska uppfostra våra barn enligt genus.
Kanske använda ordet "hen" som också är ett ord som är i blåsvädret.
 
Jag klär min son otroligt "pojkig" och han leker oftast med bollar,bilar eller monster.
Han har kort hår och kläs ibland i en och annan spiderman tröja.
 
Det finns nämnligen feminst bloggare där ute som OCH nu använder jag hennes ord "HATAR" små pojkar med kort klippt hår och iklädda spiderman tröjor. Hon hatar nämnligen och hon blir otroligt störd när hon ser små barn med dessa moduler. Hon är alltså otroligt utseende fixerad kan vi konstatera.

Först det första...hur kan man HATA barns frisyr eller kläder som vuxen människa?
Man kan välja att inte klä eller klippa sitt barn likadant men att gå runt och hata när man ser sånt på andras barn är ganska extremt.
 
Grejen att med Oliwer så ifrån början har alltid han fått välja själv och då tycker jag att jag är med i genus tanken för jag har aldrig tvingat han gå åt något håll men däremot när jag märkt av vad han gillar så har jag självklart gett han medhåll och inte tvingat på honom en rosa klänning tex.
 
Jag älskar att Oliwer är "POJKIG", det är min son och jag kommer uppfostra honom som min son och inte som ett objekt. Inte ta ifrån honom sitt kön för det är inte min rättighet. Visst jag har satt honom på jorden och jag bestämmer över honom i minst 18 år tills han blir myndig.

Men inte fan ska jag som förälder skaffa mig rätten att kränka han sexualitet genom att tabort hans kön.
För det är exakt det jag gör om jag helt plötsligt börjar tabort allt han gillar ifrån honom.
Tabort alla bilar, alla bollar och bränna upp varenda könsuppdelat tröja han äger. Och sedan tvinga honom att bära beiga kläder och leka träpinnar för det kan ju både tjejer och killar ELLER jag menar HEN leka med.
 
Jag kanske har spårat i min lilla tolking av genus och vad det egentligen innebär men detta är min spontana reaktion. Ni får gärna bevisa mig eller ge mig mer fakta om vad det egentligen handlar om.


Men jag blev provocerad så hatten av till bloggaren i fråga.
Du lyckades!!!!
 
eller?
 

Kommentarer
Postat av: Sara - Mamma till Alice

Vilken blogg är det du har reagerat på?

2012-06-10 @ 12:26:59
Postat av: Wilja

Håller med dig, enligt mig är det bara en jävla massa trams! Min son är en pojke, och det ska han få vara också!

2012-06-10 @ 12:41:19
URL: http://mmylove.blogg.se
Postat av: Petra-ensamstående tvillingmamma

Riktigt jävla bra inlägg!
Håller med till 100%
Ordet Hen finns inte för mig.

2012-06-10 @ 13:13:04
URL: http://petratvillingmamma.blogg.se
Postat av: sandra linder - mode och shopping för små.

jag instämmer verkligen love! Angelica är så flickig som hon kan bli, det får hon också vara.

2012-06-10 @ 13:47:54
URL: http://www.sandralinder.blogg.se
Postat av: Madeleine

Kan bara hålla med dig helt med det du skriver!

2012-06-10 @ 14:14:26
URL: http://thisismylife020409.blogspot.se/
Postat av: Matilda - blivande trebarnsmamma

Människor som är insatta i det påhittade ordet hen har för mycket tid. Lägger de det fokuset på deras barn istället så är alla glada :) klart barn ska f

2012-06-10 @ 14:28:04
URL: http://Majbebis08.blogg.se
Postat av: Matilda - blivande trebarnsmamma

*få leka med vad de vill. Det finns inget rätt och fel när ett barn väljer färger osv men att gå så långt som att hata pojk vs flicksaker för att förespråka neutralt är att dra det alldeles för långt åt fel håll. Pinsamt och fel taktik!

2012-06-10 @ 14:30:22
URL: http://Majbebis08.blogg.se
Postat av: Julia

Jag håller helt med dig.
Mina pojkar är pojkar precis som dom vill vara och leker på pojkars sätt.

Flickorna som än så länge bara är två år älskar styrka med sina dockor, byta på deras blöjor, goda och tröst dom.
Väldigt tjejer tycker jag.

Vilkenbloggtänker du på? Jag har mina aningar :)

2012-06-10 @ 15:08:35
URL: http://underbaraungar.se
Postat av: Julia

Älskar att leka med sina dockor ska det stå, jäkla iPad :)

2012-06-10 @ 15:09:34
URL: http://underbaraungar.se
Postat av: Linda

Hatten av för detta inlägg! Håller med dig till hundra!! :)
Kram

2012-06-10 @ 16:06:48
URL: http://mrslindaolsson.blogg.se
Postat av: Ruby, Milo och Lova

"Hen" har igentligen inte med genus att göra.. det är ngn galen feminist som vill införa detta men igen av genusforskarna är ute efter att ta bort ett barns kön, utan debatten handlar såklart om att flickor och pojkar ska få samma förutsättningar. Inte hindra pojkar att leka med flickor..Inte hindra ojkar att klä ut sig till prinsessa eller skratta åt de för att de vill utforska saker som ses som tjejiga. Pojkar får ofta mindre snälla kommentarer som flickor kan få som kan handla om ååå vad söt klänning. Å vad snäll och rar du är osv. Istället får pojkar ofta höra: nämen inte kan lassa ha på sig dendär klänningen och hånflinar eller uppmärksammar barnen om barnen leker med motsatta "könsrelaterade" saker.
Det bli mkt missförstånd om genus. Det handlar inte om att man är en dålig mamma för att man vill att ens son ska leka med bilar eller dotter med dockor..Det handlar som sagt om att vi ska uppmuntra till allt och leda barnen till det DE vill och inte vad normen VILL :)

Grattis till tvillingarna föressten :)

2012-06-10 @ 18:20:26
URL: http://rubykanoby.blogg.se
Postat av: ♥ ♥ Melissas Prinsar ♥ ♥

haha like komiskt att ja skrev de inlägg ja skrev å sen såg detta hos dej :P

ja blir oxå knäpp av detta me allt som är okej å inte okej å hit och dit

2012-06-10 @ 21:00:20
URL: http://www.melissasprinsar.com/
Postat av: Hej!

Ordet Hen finns redan i ordboken. Ett ord som är väldigt praktiskt när man ska skriva uppsatser, avhandlingar etc där könet inte har betydelse eller om man inte vill avslöja könet. Gillar man inte ordet, nej använd det inte då. Varför skulle du säga Hen till din son tex? Du vet ju vilket kön han är. Å du säger väl inte han till honom heller? Du säger väl Oliwer/älskling/valfritt?
Grejen med genus är att man ska låta barnen få vara barn och inte puschas in i sina kön. Vill ditt barn vara stereotyp-pojke ska han få vara det, men det ska heller inte vara fel om han nu skulle vilja vara "flickig". Varför gillar han bara bilar, bollar å monster? Har du någonsin erbjudit honom andra alternativ? Vadå kränka hans sexualitet? Har han ens någon nu!? Vadå ta bort hans kön? Ska du operera bort det han har mellan bena menar du? Jättemärkligt. Läs på lite mer om genus så ska du se att det inte är så pjåkigt endå. Angående Lady Dahmers blogginlägg så har hon även förklarat sig i kommentarsfältet vad hon menar. En Förövrigt väldigt bra blogg som ger en en nyanserad bild om föräldrarskap.

Svar: Ja men va trevligt att jag äntligen fick någon som vill berätta lite mer för mig som okunnig. Jag har alltid gett Oliwer alternativ men han har totalt ratat sin spis, dockor och allt som är rosa. Han har alltid fått välja och jag har satt på honom rosa tröjor och sånt som passar. Men han går automatisk till "pojk" saker och varför ska jag tvinga honom till annat?
Jo jag tar bort han kön och inte fysiskt men psykiskt om jag tarbort allt som har med könsroller att göra..då stympar jag honom så snacka inte om något annat!
Nästan gång du ska prata eller lämna en sådan kommentar..lämna då en mailadress/bloggadress och var inte anonym!!
Love Nordgren

2012-06-10 @ 21:06:52
Postat av: Anonym

Till bloggaren

"Men inte fan ska jag som förälder skaffa mig rätten att kränka han sexualitet genom att tabort hans kön.
För det är exakt det jag gör om jag helt plötsligt börjar tabort allt han gillar ifrån honom.
Tabort alla bilar, alla bollar och bränna upp varenda könsuppdelat tröja han äger. Och sedan tvinga honom att bära beiga kläder och leka träpinnar för det kan ju både tjejer och killar ELLER jag menar HEN leka med."

Detta har INGENTING med genus att göra!

Innan man skriver en massa negativt om något, så bör man ha läst på vad det handlar om. Och du visar i ditt inlägg att du har noll koll på vad du pratar om. Du 'kräker' ur dig en massa negativt om ett ämne utifrån hur du har fått för dig att det är.

Så JA, du har verkligen "spårat" (ur) i din tolkning av genus och vad det är, du har inte ett rätt tyvärr, så läs på och tyck till sen i stället.

Och om du hade läst på och förstått vad genus är så hade du garanterat förstått poängen/budskapet i det blogginlägg du förfasar dig över. Det handlar nämligen inte alls om din lilla pojke personligen, inte om någon pojke alls personligen. Det handlar i grunden om ett samhällsfenomen där pojkar respektive flickor fostras in i varsin extremt snäv könsroll och vad som följer med det.

Du skriver att din son alltid fått välja själv, men det är en sanning med modifikation. Har du någonsin funderat på varför pojkar ofta "väljer" s.k. pojkaktiga saker? Och varför flickor ofta"väljer" sk flicksaker. Det hade du vetat om du hade kunskap om just genus. Det har att göra med att det finns enormt strikta förväntningar (både uttalade och outtalade) på respektive kön från det dem föds och under hela uppväxten. Hur dem ska vara/göra, vad dem ska leka med, hur dem ska agera i olika situationer och vad man "får och inte får" göra just utifrån vilket kön barnet har.
Detta vill många av oss som tänker utifrån genus få bort, framförallt för att dessa två snäva könsroller pojke resp flicka skapar ojämställdhet mellan könen och gör att flickor och pojkar behandlas olika(och även vuxna så klart)

Du ber att få bevis/fakta vad genus handlar om,men det både kan och bör du själv söka information om (vilket inte är svårt med tanke på internet), framför allt eftersom du är förälder och väntar fler barn. Faktum är att jag kan tycka det är ens skyldighet som förälder att ta reda på fakta om hur vi bemöter både våra egna och andras barn men framför allt VARFÖR vi

Svar: Jag tänker inte svara på allt du skrev.
Men jag säger TACK för din åsikt och det är sånt här som gör livet intressant.Att smaken är baken..delad!
Min åsikt är inte samma som din och kommer inte bli det heller oavsett hur mycket jag läser böcker,bloggar eller på internet.
Jag har suttit och diskuterat detta med några på facebook och egentligen handlar det här om att vi snackar och snackar men i slutändan tycker vi lika dant.
Vi alla vill att våra barn ska få vara barn oavsett kön.

Varför är ni förresten anonyma? Inte ens en mailadress så man kan svara dig personligen på allt du skriver.
Min skyldighet som förälder är inte att läsa på om genus..min skyldighet som förälder är att uppfostra ett människa som funkar bra i samhället. Vet vad som är rätt och fel och kan skilja på ditt och mitt. En människa som inte trycker ner andra människor, en människa som sköter sig och är snäll emot sina medmänniskor.
Sen spelar det ingen roll om detta barn har lekt med bilar, klätt sig i blått och har haft kort hår i sin barndom..utan det handlar om mig som förälder och att jag ska skapa en bra människa. SÅ är det bara !
Love Nordgren

2012-06-10 @ 22:24:54
Postat av: fortsättning

oj.. det gick iväg innan jag var klar. fortsätter här:
....bemöter barn som vi gör och hur det faktiskt påverkar dem.

Men för att hjälpa dig en bit på väg så kan jag varmt rekommendera dig boken " Ge ditt barn 100 möjligheter i stället för två" av Kristina Henkel, Marie Tomicic.

Men det finns också mycket läsvärt i bloggen du förfasar dig över, jo faktiskt. Kolla under kategorierna "Feminism, genus & normer och
Föräldraskap & Uppfostran"

2012-06-10 @ 22:30:50
Postat av: sandra linder - Från 15år och gravid

Blev så irriterad att jag inte kunde sova och läste lite mer om det här kring genus och skit på massa olika bloggar. Ganske intressant dock att Lady D anser att hennes dotter inte ska ha klänningar och rosa men det är OKEJ för pojkar?

länkar mitt arga inlägg så här mitt i natten.

http://sandralinder.blogg.se/2012/june/for-att-det-skriker-dubbelmoral.html

kram :)

2012-06-11 @ 03:13:15
URL: http://www.sandralinder.blogg.se
Postat av: Annie

Jag blev också väldigt provocerad men jag väljer att inte kommentera på den bloggen (om jag gissar rätt ;D, och pga andra skäl..hehe). Jag tycker att barn ska vara barn!

2012-06-11 @ 15:52:59
URL: http://ohnilzon.blogg.se/
Postat av: Veronica - mamma till Theo och Tim

Hoppas allt är bra med dig och familjen =)<3

2012-06-11 @ 22:44:26
URL: http://www.virresblogg.blogspot.com
Postat av: Sofie - Mamma till två små

Detta är ett så svårt ämne och ett ämne som berör i stort sett alla. Barn eller inte barn känns det som.

Vet inte riktigt hur man ska göra eller inte göra.
Vad som är rätt eller fel.
MEn jag tycker att det är upp till var och en.
barn är BARN. Inte han eller hon eller hen. Dom är barn!

2012-06-12 @ 21:39:01
URL: http://lillgarden.blogg.se
Postat av: Emelie

Haha läste du om hon eller han eller HEN som klagade över nalle puh figurerna som BARA var killar? Å höll på att spy. Nej jag står för att mna söner är söner och jag kommer ALDRIG klä de i klänning bara för att ;D hihi håller med dig till max!

2012-06-14 @ 21:52:12
URL: http://emelienikkii.blogg.se
Postat av: Tove Lantz

Jag håller med dig i allt du skriver!
Jag blir förbannad över att folk skall trolla bort könen, för det spelar ju ingen roll då östrogen och testosteron alltid kommer finnas.
Och snacka om förvirringen när de kommer upp i tonåren och skall lista ut vem de är.
Sen är det ju inte orden hon och han som är problemet, utan snarare värderingar och hur man behandlar.
Jag kör som du på att barnet skall få välja själv och sen skall man stötta. Vill min son ha rosa så får han gärna det. Det enda jag kan ha svårt för är att sätta på volanger och spets på en pojke.

2012-06-23 @ 18:23:02
URL: http://lillalivetimagen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0