Vecka 24 (23+0)

 
Står lite snett på denna bild men men :)



Kroppen;
Om du hittills inte funderat så mycket över det här med att vänta barn, blir det mer uppenbart nu när magen blir större. Du har nu gått upp 5–7 kilo, vissa ännu mer. Det är vanligt med ryggproblem, till exempel att du känner dig trött eller har ont i svanken. Foglossning är en annan vanlig åkomma under graviditeten. Det beror på att brosket i fogarna som håller ihop bäckenbenen luckras upp något av graviditetshormonerna för att ge plats åt barnet när det sedan ska födas. Man blir överrörlig i bäckenlederna och kan få smärta och inflammation när bäckenbenen gnider mot varandra. Skulle det drabba dig får du försöka ta det lugnare och anpassa dig till vad kroppen klarar av. Efter förlossningen är det extra viktigt att inte belasta bäckenet för mycket genom att till exempel bära tungt, på så sätt kan fogarna läka. Man kan känna av hur livmodern drar ihop sig och blir stel ibland, så kallade förvärkar, livmodern tränar på detta sätt upp sig inför förlossningen. Ibland kan vibrationer eller gropigt underlag från när man åker bil framkalla förvärkar, men det är helt naturligt.

Barnet;
Vikten har ökat markant på senare tid och barnet väger nu runt 600 gram och är cirka 30 centimeter långt. Barnet ska de resterande veckorna femdubbla sin vikt. Nu utvecklas svettkörtlar, men huden är fortfarande så pass tunn med bara lite fett så det ljumna vattnet är perfekt. Naglar på både fingrar och tår börjar växa ut.

Egna tankar;
Jag tycker att det är så himla mysigt, två små bebisar som växer i min mage. Så himla stort och inget som alla får uppleva. Har dock mått lite dåligt på senaste och inte vetat varför. Haft hjärtklappningar, hög puls och varit trött,hängig och deppig. Maila min barnmorska och ringde vårdguiden och blev hänvisad till special mödrevården på SÖS. Så igår var jag där och sedan fick jag även reda på av min barnmorska att vi höjer dosen av Levaxin(sköldkörtel medicin). Så det kan vara därför jag mått så dåligt för mina resultat blivit sämre igen. Så nu hoppas jag att medicin ökningen hjälper mig med mina "hjärtproblem". Annars mår jag bra och längtar mer och mer efter bebisarna.


Kommentarer
Postat av: madde

aaa just jag! jag har ju åxo fel på min sköldkörtel! fick diagnosen när ella var 6mån.. äter en dos på 150 mikrogram..hur ofta får du ta prover för det nu under gradiviteten?

2012-06-14 @ 22:07:41
URL: http://madeleinesophie.blogg.se
Postat av: Linda - När 4 vill bli 5

Kanonfin mage :-) Hoppas du blir att må bättre nu!

2012-06-14 @ 22:27:54
URL: http://vardagspusslandet.blogg.se
Postat av: Rebecca

Hej, hoppas att allting blir bra för dig!
Jag var inne på sjukhuset igår för att jag hade tungt med andningen och är ständigt trött. Det visade sig att jag hade lågt blodvärde, för hög vilopuls och för höga värden på sköldkörteln så ska till vårdcentralen nästa vecka och visar det sig att mina värden fortfarande är höga så måste jag också börja med medicin. Vad säger dom till dig om att pulsen är hög osv? kram

2012-06-14 @ 23:48:05
URL: http://rebelii.blogg.se
Postat av: Ms. Single Mama

Så häftigt med tvillingar!! Precis som du säger, inget alla får uppleva!:P

2012-06-15 @ 09:25:55
URL: http://mssinglemama.blogg.se
Postat av: Linda Olsson

Myyyyys! Va fort veckorna går då! :D
kramar

2012-06-16 @ 22:08:00
URL: http://mrslindaolsson.blogg.se
Postat av: Isaks mamma

Äter också Levaxin(har hypotyreos), fick höja dosen under graviditet(och stannade något högre även efter). Har du höjt på senaste? Då kan ju hjärtklappning vara ett av symtomen på att man höjer dosen "för snabbt". Men jag tror nog att dina läkare har koll på det där och skönt att du fick gå på spec-mödravården, de är ju förhoppningsvis proffs på olika komplikationer! Lycka till med allt!

2012-06-17 @ 20:45:41
Postat av: foto - design & våran vardag

Å vad mysigt :) Vi ska oxå bli, fast bara en till i oktober så vi blir 4a :)

2012-06-18 @ 16:55:28
URL: http://marklin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0