När jag var liten... - Friends

När jag var liten och gick i lågstadiet då hade inte jag det så lätt...
Om dagarna blev jag kallad lågstånk, flaggstång, plankan och det blev ju inte bättre då jag stoppade BHn med papper för att slippa få höra "plankan" varje dag utan då blev det värre. Jag var en desperat 10-11 årig tjej.
Jag ville bara få vara "med".  
Jag blev nästan aldrig bjuden på några kalas så när folk kom och lämnade inbjudningskorten i skolan och du är en av de som inte fick ett så gjorde det rätt ont. Jag grät många gånger både i skolan men också hemma.
 
Det blev bättre när jag började i högstadiet för där hade ju alla växtikapp mig och jag stack inte ut längre.
Men jag kom aldrig till att glömma vad som hade hänt mig och ville inte att någon annan skulle hamna i samma situation som jag. Jag gick ialla fall med i Friends i skolan och gjorde även det på gymnasiet senare för jag tycker det är så viktigt att man ska kunna gå till skolan utan att må dåligt.

 
Mobbning finns inte endast i skolan utan även på arbetet, idrottsföreningar och i allmänheten.
Ser du lite annorlunda ut ifrån normen då finns det alltid någon feg människa där ute som ska påpeka det.
 
Friends är en icke-vinstdrivande organisation som arbetar för att du och alla andra unga människor ska få känna sig bekväma med att gå till skolan, förskolan, idrottsföreningen.  

Många gånger när man ser mobbning så ingriper man inte utan man är rädd för att själv hamna i den positionen men det krävs så lite för att du ska kunna göra den personen som blivit utsatt så glad utan att ingrip framför mobbarna.
 
1. Anmäl det till en lärare eller Friends ansvarig.
2. Säg HEJ
 
Friends har ett kampanj som heter "Hej" 
Genom ett simpel Hej visar du att du ser och bryr dig om. Du sprider en glad stämning och motverkar på så vis mobbning- när folk mår bra finns det inte så stor anledning till att vara taskig. Ett Hej betyder dessutom extra mycket för den som inte syns. Hjälp till att sprida Hej:et varje dag- både till gamla och nya vänner!

Så kan vi alla enas om att vi säger "Hej" till varandra och ett leende, du behöver inte bjuda hem alla på fika men att bara vara trevlig och säga Hej räcker många gånger för att göra en ledsen person glad.
Det är så lite och det är gratis, kostar ingenting.

Du kan läsa mer om Friends på deras hemsida http://friends.se  och hur du kan hjälpa dig.
För Friends behöver alltid pengar till deras organisation för att utbilda fler personal och unga ang. hur man är en bra kompis. Så istället för att köpa den där mössan eller den nya tröjan så ge en 100 lapp eller så till Friends i månaden och bli en VKS (Vuxen Kompis-Stödjare). Eller köp en body, mössa eller tröja så går pengarna också till Friends i deras shop.

 
 
 
Jag stödjer Friends gör du det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0