Lite om Oliwer och frågor till er?!

Snart så ska Oliwer på 3 års kontrollen men han kommer endast vara 2 år och 8 månader vid besöket med enligt BVC tanten så gick det bra.
Jag är så spänd på att se hur lång han är och hur mycket han väger, just nu chansar jag lite vilt på att han är ca 1 meter lång och väger ca 15 kg.

Vad får man mer göra på 3 års kontrollen?
Någon som vet?

Och hur mycket vägde och hur långa var era barn vid den åldern?

Oliwer är ju inte blöjfri ännu, tyvärr. Men ärligt så orkar jag inte bråka med honom om det för han är uppenbart inte redo ännu. Dock så säger han till alltid efter han har bajsat eller kissat och jag försöker förklara att han ska säga till innan så vi kan gå till toaletten men han glömmer väll bort mitt i allt det roliga lekandet.
Därför gör jag uppfattningen om att han inte är redo och jag har inte tid helt enkelt att tvätta mattor på kemtvätt allt för ofta. Men i sommar är målet att vi ska träna honom när vi är på landet tex. då kan han springa runt i kalsonger och känna själv att det är lite obehagligt med kiss i byxan tex och där gör det ju ingenting om han kissar på sig för att vi kommer ju vara utomhus för det mesta.

Är era barn blöjfria och vilken ålder var dem de?
Och har ni några tips?


Titta har ni sett någon sötare tjockis förut?
Min älskade Oliwer när han var 7 månader :)



Kommentarer
Postat av: madde

Vi var och vägde samt mätte Melina nyligen, hon fyller 3 i slutet på juni.

Hon vägde 14,3 kg och var 95 cm lång, vi ska på riktigt 3 årskontroll i juni men hon kollade redan lite nu att hon ligger där hon ska i utveckling bland annat i samtal, hon fick rita och så frågade hon en massa.

2012-04-23 @ 13:28:56
URL: http://tjockisbullen.blogg.se/
Postat av: Patricia mamma till Saga & Wiggo

Saga vägde 14,8 och var 99 lång.

Saga var nästan två när hon vart helt blöjfri :)

2012-04-23 @ 16:44:06
URL: http://popblogg.nu
Postat av: Lotta, klädtokig småbarnsmamma!

Så underbart söt! =)

2012-04-23 @ 18:10:34
URL: http://lillgrodanskrypin.blogg.se/
Postat av: Veronica, mamma till Nim

Tack :) Ja visst är hon lik bror sin :)kram

2012-04-23 @ 19:50:00
URL: http://attblifler.blogg.se/
Postat av: Linda Olsson

Hihi, jag kommer inte ihåg va mina skitungar vägde osv :P

stressa inte med blöjan, det går lättare i sommar säkert, som du skriver :)

Mina stora va blöjfria runt 2,5-3 år, alldeles lagom tycker jag :)



Sv; Tack för att du röstat på oss! Du får gärna göra det igen i morgon ;) Hihi!

Kram!

2012-04-23 @ 20:17:44
URL: http://mrslindaolsson.blogg.se/
Postat av: klara

Hej Love!



Det vore roligt att få se och läsa om hur vi har det hemma hos er. Hur du har inrett och så :)



2012-04-23 @ 20:53:52
Postat av: Matilda

Hihi, min bror var också en liten tjockis när han var liten :)

2012-04-23 @ 21:31:36
URL: http://matildalinneaforslund.blogg.se/
Postat av: Helena

viggo har blöja på natten än han fyller 4 den 1 maj. jag har diskuterat detta med min bvc tant flera gånger då jag tycker det skulle vara praktiskt med bara en som har blöja. svaret jag fick var att man inte ska stressa något och man kan inte sluta med natt blöja förrän de är torra i blöjan minst en vecka. och än har han inte varit 2-3 ggr på morgonen. så det blir väl sommar projekt antar jag. vikten tror jag är väldigt olika beroende på hur barnet ser ut. viggo är liten av sig han väger 12 kg och är 95 cm tror jag.

2012-04-24 @ 09:31:14
Postat av: Emelie

Leon går inte heller på pottan, han kissar dock inte på sig när han inte har blöja, utan går alltid och hämtar en blöja när han är kissnödig. Så det känns jätteskönt. Han har precis velat börja sitta på pottan och säger "Kissi-kiss" och tar fram pottan och sätter sig, men än så länge har det inte kommit något.

Vägde Leon här om veckan och då vägde han 13kg, undrar verkligen hur lång han är, så det ska bli spännande med 3-årskontroll i slutet av sommaren :)

2012-04-24 @ 10:29:24
URL: http://notjustasummerlove.blogg.se/
Postat av: Carro - Foto

Loke är 2 år 7 månader han har varit blöjfri i 2½ vecka nu även nattetid. Han slutade med egen vilja och det har gått fantastiskt bra. Vi är super imponerade. Nu har man två blöjfria barn här hemma.



På våran tre årskontroll så fick min dotter titta på bilder och förklara vad hon såg. Sen var det mest bara vägning och mätning. På 4 års kontrollen däremot var det mer avancerat. Syn/hörsel, måla huvudfoting, trä pärlor på tråd och balansgång.

2012-04-24 @ 14:30:48
URL: http://nilssonphoto.blogg.se/
Postat av: Veronica - mamma till Theo och Tim

säker på att det är 3 års koll? För Theo var precis på 2,5 års koll och dem är ju i ålder med varann...

På 2,5 års kollen vägde han 14 kg och var 94 cm lång. Hon tog fram saker ur en väska som han fick benämna och även säga olika begrepp som stor/liten mfl.



Theo är inte blöjfri hoppas att han ska bli det under sommaren...

2012-04-24 @ 21:23:05
URL: http://www.virresblogg.blogspot.com
Postat av: jess med elvin o wilma

Elvin vägde 17kg och var 103cm på 3års kollen för 1år sedan. Då fick han rita, de ville kolla hur han höll pennan och om han kunde göra cirklar. Sen fick han kolla bilder och hon frågade vilken bild visar något man kan gräva med? (spade) 4års kontrollen var igår, men han vägrade ha hörlurar och lapp för ögat så vi fick gå och fick en ny tid. Han é så tvär ibland om han inte har lust... kan mkt men vill inte visa något, så det slutar väl med att bvc bedömer honom döv och halvblind typ.

2012-04-26 @ 08:46:45
Postat av: freja

vegas 3 års kontroll: http://stocktownstories.blogg.se/2011/april/3-ars-kontroll.html



vegas potträning: http://stocktownstories.blogg.se/category/pottraning.html



:D

2012-04-27 @ 07:29:47
URL: http://stocktownstories.blogg.se/
Postat av: Emelie

Min dotter är 2,5 och gjorde sin koll nyss. Hon vägde 10,5 och var 88 cm lång.



Blöjfri vart hon dagtid vid 18 månader och helt även nattetid vid 20 månader. Vi lät henne gå utan blöja under sommaren på landet och sen ville hon ha blöjan när hon skulle kissa eller bajsa sen när hon var klar ville hon ta av den. Sen när vi kom hem så började hon sätta sig på pottan bara helt av sig självt.Han kommer börja gå när han känner sig redo tror jag :)

2012-04-29 @ 11:32:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0