Skoj-O-metern = Tyresö Medeltidsdagarna

Event/Händelse; Tyresö Medeltidsdagarna

Inomhus/Utomhus; Utomhus

Barnvänligt: Ja

- barn mellan 0-3 år; Det var saker som mindre barn kunde göra tex. måla svärd, sköldar osv. Men som sagt det var ju ändå färg så föräldrarna var ju tvungen att närvara ganska tajt haha ( slutade med att jag målade Oliwer sköld) Fast även ridning för barn och då skulle nog sätta åldersgräns på 2 år eller något sånt.
För små bebisar så var det ett utmärkt ställa att utforska världen lite då det var så mycket fint gräs att krypa i.
- barn 4 år-uppåt; Här fanns det saker som att prova att skjuta pilbåge och testa olika medeltidvapen, dem svingade en potatis på en kedja som du skulle träffa. Fanns även "kuddfajt" eller vad man ska säga då man satt på en stång och skulle svinga ner varandra ifrån stången. Fanns en massa roliga saker att göra om man ville. Sedan fanns det ju tornerspelet man kunde kolla på med massa tappra riddare som tävlande.

Kostad; Inträdet kostade 30 kr för vuxna och under 4 år var det gratis.


Egna tankar;  Vädret var ju strålande och det gjorde ju dagen extra mysig. Att få vara utomhus och se glädjen i Oliwers ögon när han sprang runt på fältet som en galning gjorde ju allt.
Ponnyridningen som vi gjorde kostade 30 kr och sedan fick han ett trä svärd som kostade 40 kr, samt köpte jag brända mandlar för 30 kr. Så jag tror allt som allt gick dagen på 250 kr kanske, totalt.
Men det var jätte roligt att gå runt i alla stånd där dem hade diverse "medeltids" inspirerande väskor, skor samt smycken. Sedan avslutade vi dagen med att gå upp till Tyresö slott och ta en fika ute på gården i solen.
Men eventet är ju bara 1 gång om året och 2 datum så det blir svårt att rekomendera er att åka dit men därför tycker jag att ni ska försöka åka nästa år istället. 

Sällskap; Min mamma, pappa och syster Linn och hennes pojkvän Farre. Daniel var ju såklart med också :)

Bilder; 

Oliwer fick ett svärd


Här stog riddarna innan dem skulle ut och tävla


Oliwer är en riktig ryttare på hästen,Trollet.


Jag blev så jäkla ful på den här bilden så jag kapade huvudet ;)



Slutbetyg;  Detta får av mig en 4;a på Skoj-O-metern av 5 möjliga


Kommentarer
Postat av: Sofie - Mamma till två små

Låter som en underbar dag!

2012-05-20 @ 10:33:53
URL: http://lillgarden.blogg.se/
Postat av: ♥ ♥ Melissas Prinsar ♥ ♥

va mysigt å skoj de där såg ut!

2012-05-20 @ 11:54:55
URL: http://www.melissasprinsar.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0