Amning

Jag ammade bara Oliwer i 2,5 månad ungefär då jag fick en förlossningsdepression, jag orkade därför inte hålla på längre. Något som jag grämer mig över ännu.
 
Den här gången svor jag över att jag skulle försöka amma till 110 %
Det gick jätte bra till en början, jag pumpade och gav dem min mjölk och jag fick ut mycket. Jag pumpade ut ungefär 140 ml åt gången. Men 1 vecka efter det så började jag känna alla dessa hormoner man får efter en förlossning tex. amningshormonerna osv Jag blev otroligt rädd att jag igen skulle hamna i en depression så jag slutade pumpa helt. Men det gick 1 vecka utan pumpade och när hormonerna hade lugnat ner sig så ångrade jag mig och började amma, pumpa osv
 
Men produktionen har inte blivit sig lik sedan dess, jag får ut ungefär 10 ml åt gången...väldigt lite.
Men jag är fast besluten av att lyckas och jag ska inte ge upp. Jag dricker amningsthè och jag försöker pumpa/amma så mycket som möjligt. Och på torsdag har jag en tid hos amningscentumet på SÖS för hjälp och hon som jag pratade med sa att jag absolut inte ska ge upp och att det är absolut möjligt för mig att få igång produktionen igen.
 
Jag kommer säkert aldrig kunna helamma men ialla fall deltids amma.
För övrigt så äter tvillingarna modersmjölkersättning nu och i början på neo fick dem donerad mjölk samt min urpumpade mjölk.
 
Hur gick amningen för er?
 
 
 
 
(Äger inte bilden, lånad ifrån google.se)

Kommentarer
Postat av: Lena

Hoppas att det kommer igång igen!!

Mina tvillingar 22 dagar gamla och amningen har fungerat från första gången så känner mig otroligt lottad att
Det gått så bra. Man har hört om då många som kämpar med amningen.

Stor kram till er!

2012-09-18 @ 22:51:56
URL: http://gummileas.blogg.se
Postat av: Sandra Linder - Nominerad till årets blogstar.

Skönt med tid hos sös, förhoppningsvis så kommer det igång igen ska du se! :)

2012-09-19 @ 06:42:58
URL: http://www.sandralinder.com
Postat av: Frida

Amma bara om DU verkligen vill. Kämpa isåfall sålänge DU orkar.
Jag valde att inte amma min dotter. Tog tabletter på bb som stoppade produktionen. Hon åt ersättning från dag 1. Idag är hon 6 månader och perfekt fin och frisk liten tjej. Aldrig ens varit snorig. Om man vill och kan amma är det toppen! Men om det orsakar stress eller ångest är det bara att sluta. Vi har ju världens bästa ersättning :)
Stort lycka till Love!! Läst din blogg i många år. Alla dina tre pojkar är jättefina!

2012-09-19 @ 07:33:01
Postat av: Anonym

Jag ammade min dotter tills hon var 5 månader sen valde jag att sluta, jag trappade ner och sen slutade jag helt. Bra att du får hjälp av amningscentrum, de är ju experter.

2012-09-19 @ 07:47:23
Postat av: Lillgarden

Första barnet(sonen) Gick amningen sådär. Han fick lite fel tag och redan på BB fick jag en amningsnapp. Och som jag kämpa. I nästan tre månader satt jag bara hemma och amma och amma och amma... När dom på bvc sa att vi fick börja lite smått med gröt vid 3½ månad för han inte öka som han skulle så blev det sån lättnad och sen gick det lättare att amma och han Mys/del amma till sju månader.

Barn nummer två(tösen) fatta det med att amma direkt och vägra ALL annan mat eller vätska i sex långa månader. Sen delamma hon till lite över året.

Två helt skilda upplevelser och barn.

Hoppas det går bra för dig.
Att du har ett positivt tänkande tror jag är bra och viktigt och att man kan slappna av och ta det som det kommer. Varje liten droppe är unik och viktig så även om du bara får ut "lite" så är det bra!

LYCKA TILL!
Och förlåt för den långa historien :)

2012-09-19 @ 09:35:01
URL: http://lillgarden.blogg.se/
Postat av: Alexsandra, mamma till Nils 120514

Jobbigt med sjukhus besök ela tiden :(
Det är inte ditt fel, du är den bästa mamman för dem! Ibland händer sånt här. Hoppas ni snart mår bättre.

Jag helammade Nils i en månad sen delammade jag tills hn ar ca 2,5 månader. Min mjölk var för tunn han vart inte mätt. när jag började delamma så sinade det jätte mycket tyvärr. Men Nils går upp jätte bra med ersättning och mår bra. Ah förutom just nu när han har massa hög feber.

2012-09-19 @ 13:01:43
URL: http://Alexsandralotman.blogg.se
Postat av: Veronica - mamma till Theo och Tim

Hoppas de kommer igång för dig.. Kämpa på!

2012-09-19 @ 20:26:03
URL: http://www.virresblogg.blogspot.com
Postat av: Anna-Ellies mamma

Bra jobbat att du fortfarande vill amma , och har hört mycket bra om amningscentrum! :)

Jag helammade i ca 4 månader, och sen delammade jag med ersättning också tills 5 månader! Sen körde vi ersättning och mat :)

2012-09-20 @ 10:43:23
URL: http://livetmedkarleken.blogg.se
Postat av: Helen - mamma till L&E

Jag ammade min första dotter 7 mån, min andra slutade jag amma för en vecka sedan, hon är 8,5 mån. När hon var 2 mån började amningen sina för att jag gick ned i vikt för fort och åt/drack för dåligt så jag började dricka massa alkoholfri öl och det funkade att få igång mjölken igen för mig. Sen så lade jag E på bröstet så fort hon visade minsta tecken på att vara tuttig. Hoppas de går bra att återta amningen och att tvillingarna återhämtar sig och blir bra nu :)

2012-09-20 @ 16:16:50
URL: http://helenm.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0