Lewi och Ludwig- Epilepsi

Nu har vi fått börja medicinera Lewi för sina kramper. Jag vill egentligen inte kalla det kramper men jag ska försöka förklara för er hur hans anfall utspelar sig. Lewi börjar med att rulla bak ögonen åt antingen höger eller vänster sida, dem dras liksom lite ryckigt ditåt. Sedan börjar han oftast med någon form av minspel i ansiktet, kinden dras samma håll som ögonen tex. Anfallen är väldigt korta, ungefär 3-4 sekunder och ibland kommer det som i små serier av ryckningar.
 
Så nu står Lewi på epilepsi medicin som han tar oralt, flytande.

MEN...
 
Nu har även Ludwig visat tendenser på "anfall" så idag klockan 12.30 så ska vi göra ett EEG på honom också för att se om han lider av samma åkomma som Lewi. Hoppas inte men om han har det så gör det mig ännu mer säker på att dem faktiskt är enäggstvillingar.
 
 
Att se sina barn sjuka är hemskt, såhär såg Lewi ut nu på sjukhuset ett tag och det är inte roligt någonstans. Det gör ont!!!
 
Så våra närmaste veckor kommer oavsett bestå av måååånga sjukhus besök.Vi kommer bland annat behöva gå till neurologmottagningen och hjärtmottagningen med Lewi. Och imorgon har vi två olika undersökningar vi är inbokade för. Men det är ju baksidan till att man födda prematura barn, jag känner oftast en del skuld. Ibland känner jag att det är mitt fel för folk säger saker som dem inte tänker på kan såra i långa loppet.
Tex. när folk säger inprincip att jag får skylla mig själv att jag födde förtidigt då jag var på Gotland och att jag faktiskt inte enbart låg i sängläge. Jag gråter oftast och känner mig som den sämsta mamman i världen som inte ens kunde behålla barnen i magen tillräckligt länge för att dem skulle få vara friska och krya pojkar.
 
 
 
Efter alla missfall så känns det här som ett slag i magen. Men jag hoppas så att mina barn i framtiden inte kommer få lida av att de var prematura. Jag skulle aldrig göra något som var riskfullt för mina barn och det gällde även när det låg i magen.



Kommentarer
Postat av: Maria - mamma till ps-trillingar plus två!

Åh lilla vännen så får du inte tänka, fast jag vet att det är svårt att släppa alla sådana tankar. Du är den bästa mamman dina barn har och det är inte alls ditt fel att barnen kom tidigt. Vissa barn har bara bråttom ut. Jag håller tummar för att det ska bli bättre och bättre i takt med att barnen växer till sig.

Kram

2012-09-17 @ 10:07:23
URL: http://blogg.mama.nu/fanea
Postat av: Anonym

Nej Love.. Tänk inte så. De som säger så är okänsliga och bara dumma. Du är den bästa mamman till dina små killar och även till Oliwer. Du har det jobbigt nu och tillåt dig själv att vara ledsen och gråt om du vill.

2012-09-17 @ 10:16:19
Postat av: Sandra Linder - Nominerad till årets blogstar.

Jag håller timmarna för er, det är okej att vara ledsen och man kan ju faktiskt inte bestämma när barnen ska komma... De hade bråttom ut med andra ord <3.

2012-09-17 @ 10:23:06
URL: http://www.sandralinder.com
Postat av: Elin

Jag vet inte vad folk har sagt eller varför de är elaka.
Jag har hela min graviditiet önskat att min bebis ska komma liiiiite tidigare bara för att jag är så som person. Nu har jag 14 dagar kvar och plötsligt spelar det ingen roll. Bebis får komma idag eller om 28 dagar, spelar ingen roll. För jag har följt din blogg i flera månader och jag har tänkt så otroligt mycket på dig sen pojkarna kom. Blir orolig för din skull så fort du inte skrivit på länge och jag tänker mycket på de små filurerna. Så på så sätt, efter att ha sett vilken otur nu haft är jag glad att min bebis stannar.
Du är världens bästa mamma, du gör allt för dina barn och det är verkligen inte ditt fel att de kom tidigt. Jag tror att det var så, att du var så spännande och planerade storslaget inför bebisarnas ankomst att de helt enkelt bara var lite för nyfikna. De är ju trots allt bara barn :)
Stor kram till er alla !

2012-09-17 @ 10:50:51
URL: http://tajkonfamiljen.blogg.se
Postat av: Jennie

Jag känner inte dig, men jag läser din blogg ofta.
Förstår hur du känner dig när folk ska klaga och allt sånt på en men skit i dom hur svårt det än är så är de inte ditt fel.
Du har gjort allt för dom när dom låg i magen.
Och du gör allt för dom nu och även för Oliwer.
Du ska inte ta åt dig vad dom andra säger dom tror dom kan och vet allt men dom vet väl inte hur du mår och känner dig.
Skit i dom.

Och jag lovar dig detta fixar du tillsammans med Daniel.
Önskar er all lycka till.
Ni kommer klara detta tillsammans.
Kram

2012-09-17 @ 12:26:44
Postat av: Amanda+tvillingar

Man kan inte bestämma när ens barn vill ut! Jag tycker du verkar som en otroligt stark tjej och mamma! Även fast vi inte känner varandra så lider jag med dig och håller alla tummar och tår att alla bakslag ska få ta slut för er snart! Skit i alla andra jävla åsikter, du vet bäst! Många styrkekramar!

2012-09-17 @ 13:12:18
URL: http://Trollass.blogg.se
Postat av: Emma

Jag va ute och gick en massa! Tänkte inte alls på att ta det särskilt lugnt när killarna låg i magen, så jag tror inte alls att det har så stor betydelse om man ligger i sängen hela graviditeten eller om man är ute och rör på sig en massa! Det är ju extra belastning på kroppen att vara gravid och alla graviditeter är ju olika! Mina barn låg kvar hela tiden och jag va typ inte hemma en enda dag innan dom kom! Så det är ju bra otur att vissa barn kommer för tidigt

2012-09-17 @ 13:25:29
Postat av: Isabelle- Elysia och Adrians Mamma

Ush så hemskt 11 :( jag lider med er..ni är så starka. starkasr små bebisar, hoppas att de blir bättre med tiden <3

De ser faktiskt ut att vara enäggstvillingar,tyckte de var så lika! Hur skiljer du på dem? Kan de inte at ett test och se om de är det+?

Många styrke kramar

2012-09-17 @ 13:27:10
URL: http://www.finest.se/eladria
Postat av: Emma

Love, det kan aldrig bli ditt fel. Pojkarna är perfekt precis som dom är. Jättesöta killar. Jag håller tummarna att allt går bra! Kram

2012-09-17 @ 15:15:07
URL: http://emmajohanbebis.blogg.se
Postat av: madde

Dina killar är hemskt fina och ser faktiskt väldigt lika ut så visst skulle de kunna va enäggs:)
Tycker inte du ska känna skuld alls, det va ju inte du som ville ha ut de tidigt, ibland händer det bara....tänk vilken enorm påfrestning för din kropp att bära tvillingar samtidigt som du också hade lilla Oliwer att ta hand om.
Ni kommer fixa det här, du o dina killar, ska du se:)

2012-09-18 @ 02:52:56
URL: http://tjockisbullen.blogg.se
Postat av: Anna

Att folk inte bara kan hålla käften! Jag har själv fått höra att jag måste ta det lugnt "annars så föds barnen för tidigt", när jag sen blev sjukskriven så sa samma person att "vänta barn är ingen sjukdom".
Jag blev så jäkla trött på alla dessa kommentarer, det finns väl ingen som vill att barnen ska komma för tidigt och man kan långt ifrån påverka detta själv.
Du får aldrig anklaga dig själv, du är ingen dålig mamma!!! Du är bäst för dina barn!!!
Kram
Anna

Postat av: Helena

love, lyssna inte på sånt skit snack. man kan inte sluta leva bara för att man är gravid.nu är de här och är 2 underbara pojkar. ni kommer klara detta trots motgångar.

2012-09-18 @ 20:40:45
URL: http://viggo2008.blogspot.se/
Postat av: Johanna Högman

Men hur kan någon vara så känslokall att dom kan säga att det är ditt fel att dom föddes för tidigt? Det är det värsta jag har hört! Det är en risk när man väntar tvillingar och jag tror inte att du skulle ha kunnat göra det annorlunda. Och nu är är dom här så att ens ta upp det är idiotiskt av dom!! Jag tycker att du verkar vara otroligt stark och jag beundrar dig!! Stå på dig. Du är en fantastiskt och den absolut bästa mamman för dina pojkar!

2012-09-21 @ 08:06:12
URL: http://jordi.blogg.se/
Postat av: mamma till två

Snälla skyll inte på dig själv :(
Been There done that.

Min son krampade också jättemycket. han är inte prem. barn dock.
Kommer aldrig glömma hur jag och älsklingen var så rädda och var oroliga. Hoppas dem hittar rätt medicin och att epilepsin växer bort.
Kram Fatima

2012-10-11 @ 21:00:48
URL: http://www.mina-prinsar.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0